Funcom er Norges største spillutvikler, og titlene deres er elsket av millioner av spillere over hele verden. Selskapet har hovedkvarter i Oslo, og har hatt suksess innen en rekke sjangere i løpet av sin 30 år lange historie. Funcom er et av selskapene som støtter Futuregames i etableringen av en norsk spillskole i Nordreisa.
Erling Ellingsen er markedsdirektør i selskapet. Her forteller han om hemmeligheten bak Funcoms suksess og om hvorfor den norske spillindustrien trenger flere spillutviklere for å vokse.
Ellingsen har alltid vært en gamer. Han forlot journalistjobben sin i VG for å ta drømmejobben som markedsarbeider i Funcom for 15 år siden.
– Jeg elsket å game da jeg var yngre, og bygde mitt første spill som tenåring. Midt beste tips for de som vil inn i spillindustrien er å jobbe med egne prosjekter og tilegne seg kunnskap og en portefølje på fritiden, sier Ellingsen.
Funcom ble etablert i 1993, og begynte med å utvikle spill for eksterne oppdragsgivere, blant annet Disney. Selskapet utviklet egne spill mot slutten av 90-tallet, og gjorde seg først bemerket med eventyrspillet «The Longest Journey».
– Vi var tidlig ute med å lage Massively Multiplayer Online Games. «Anarchy Online» er et av våre første spill, og vi står bak mange nyvinninger i sjangeren som nå er bransjestandard. Spillet blir enda spilt av tusenvis hver dag, sier Ellingsen.
Multiplayer-spill har alltid vært Funcoms styrke, og andre populære titler er «Age of Conan» og «Secret World Legends». Selskapet har hatt opp- og nedturer, og i dag består de av mer enn 200 ansatte. I tillegg til Oslokontoret er de til stede i den amerikanske staten Nord-Carolina og i Portugals hovedstad Lisboa.
– Funcom er sterkere enn noensinne, og vi er inne i en periode med stor vekst. Vi utvikler våre egne titler, og publiserer spill for andre utviklere. En av våre styrker er at vi lytter til spillerne og markedet for å forutse trender. Vi er alltid åpne for å prøve oss innen nye sjangre, samtidig som vi vet at vår styrke er multiplayer — det er slik vi har solgt millioner av spill, sier Ellingsen.
Funcom ble nylig kjøpt av Tencent, et kinesisk tech-selskap. Dette gir dem en god plattform for videre vekst, med en stabil, privat eier.
– Vi kom inn i en rakst voksende spillindustri på et tidlig tidspunkt, og har vært flink til å tilpasse oss nye trender og teknologiske framskritt. Vi har også gjort en god rekrutteringsjobb, både i Norge og internasjonalt. Støtte fra investorer har også latt oss eksperimentere og vokse.
– Den norske spillindustrien vokser sakte, men sikkert. Vi er et stykke bak Sverige og Finland, men vi får mer og mer internasjonal suksess. Vi har store og små studioer, og det er mange ildsjeler i bransjen som arrangerer events og legger til rette for å utveksle erfaringer. Det norske miljøet er sammensveiset, og alle vil det beste for bransjen. Det vi trenger er mer næringsrettet støtte fra myndighetene, og ikke minst investorer som er villige til å investere i spillstudioer. Dette er en forutsetning for vekst og for at selskaper kan sette i gang prosjekter med stort potensial.
– Flere norskproduserte titler vil gjøre seg bemerket internasjonalt. Det er bra for hele bransjen med norske suksesshistorier. Funcom har vist at det er mulig å nå millioner av spillere for et norsk studio. Spillindustrien kommer til å fortsette å vokse, og før eller senere vil Norge ta steget opp som en stor internasjonal aktør — vi er på vei dit, det tar bare litt lengre tid enn for våre skandinaviske naboer.
– Utdanning vil ha en positiv og viktig innvirkning på den norske bransjen. Vi trenger mer kompetanse for å vokse. Vi ønsker alltid å rekruttere lokalt, men det kan være vanskelig å finne den riktige kunnskapen her i landet. Hos Funcom Oslo er halvparten av de ansatte rekruttert fra utlandet. Dette er noe norske myndigheter er bevisste på, at mangel på kompetanse er et av de største hindrene for vekst innen norsk spillindustri.
– Utdanning vil øke ferdighetsnivået i Norge, og det vil komme til flere som kan hjelpe bransjen å vokse.
– Arbeid i spillbransjen starter med lidenskap. De fleste som jobber i bransjen har også arbeidet som hobby. Det er en kreativ bransje, og vi som jobber her elsker å skape nye ting og å bli kjent med ny teknologi. Men det er også industri og næringsliv, med et marked som er i konstant endring.
– Om du vil starte i bransjen så er utdanning en avgjørende faktor. En annen måte å få foten innenfor er å jobbe med egne prosjekter som du kan vise til når du søker jobb. Så det er mitt beste råd — ikke vær redd for å lage ting og presentere dem for verden.
Bli en del av den raskt voksende spillindustrien, lokalt og globalt. Studer Spillprogrammerer, Spillartist og Spilldesigner på Futuregames.
One of the world's leading game schools, Futuregames, are proud to present Game Artist, Game Programmer and Game Designer programs in Nordreisa and online!
For having inspired and acted as a mentor for young women in the game industry for years, Karoline is now awarded the Elisabeth Tegner Scholarship 2021.
You can still study with us at Futuregames in Sweden this fall! The following educational programs are still accepting late applications in Boden and Skellefteå.