Mehrnaz Amanat Bari er programmerer i den raskt voksende spillindustrien. I en mannsdominert verden har hun gjort det til et personlig mål å inspirere flere kvinner til å våge å kode ved å forelese og veilede unge jenter. I dag tildeles hun Elisabeth Tegner-stipendet for sitt lidenskapelige engasjement for å utvide bildet av hvem som kan bli programmerer, samt for sin innsats i spillindustrien.
– Jeg vil inspirere flere kvinner til å gi slipp, og tørre å bryte normer og skille seg ut, for det må du gjøre som en kvinnelig programmerer i dag.
– Og jeg tror at du leder best ved å gjøre det du brenner for og ved å være den forandringen du vil se. Målet mitt er å gjøre et varig inntrykk på spillindustrien globalt, sier Mehrnaz.
Mehrnaz mener at det fortsatt er få kvinner som jobber som programmerere på grunn av flere ting. Det starter fra barndommen, når jenter og gutter forventes å like forskjellige ting. Så er det også det faktum at de få kvinnene som har trent for eller jobber som programmerere ofte får tilbud om alternative karriereveier. Det store problemet tror hun imidlertid er at det avhenger av hele veien fra barndommen og i hvordan samfunnet ser ut, og det er det som påvirker ens valg enda senere i livet.
– Jeg har fått tilbudet mange ganger om å bli leder eller prosjektleder i stedet, kanskje fordi jeg er veldig involvert i andre saker enn bare programmering. Jeg har følt at jeg må kjempe for å fortsette å jobbe som programmerer. I stedet tror jeg selskaper bør investere i å tilby kvinnelige programmerere tekniske karriereveier med større innvirkning og ansvar, og fremheve dem som forbilder. Det er klart at alle vil ha forskjellige ting, men det vil ikke være noen langsiktig endring hvis du velger å rekruttere kvinnene som allerede jobber som programmerere for ikke-tekniske tjenester internt.
Mehrnaz ble født i Iran og vokste opp i Lund. Som 16-åring flyttet hun til Stockholm med familien og begynte senere å studere ingeniørvitenskap ved KTH med fokus på bioteknologi. Etter noen år som IT-konsulent og senere med jobb som Merchandiser i H&M i London, følte hun at hun manglet stimulering og arbeidsglede, og begynte å tenke nytt på karrieren.
– Det var faktisk kjæresten min som fikk meg til å prøve å programmere for første gang. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen, men da jeg satte meg ned med koden var det kjærlighet ved første blikk. Jeg ble helt hekta!
Etter videre studier i programmeringsteknologi ved Uppsala universitet og KTH, begynte hun å søke seg til spillindustrien. En bransje hun lenge har vært interessert i, og hvor hun så at hun kunne utgjøre en stor forskjell siden spill når en så bred målgruppe i dag.
– Jeg søkte på Paradox Interactive for å få utdannet meg, men ble i stedet tilbudt en jobb som jeg takket ja til. Den første dagen på kontoret ble jeg vist rundt og introdusert for alle mine kolleger som deres ‘første kvinnelige programmerer’.
På Paradox var Mehrnaz en del av teamet som utviklet det anerkjente dataspillet Stellaris. De siste to månedene har hun byttet selskap og jobber i dag hos Frostbite, en spillmotor som brukes til å bygge mange av EAs spill.
– Generelt er det ikke mange kvinner i spillselskapene. Det har skjedd en positiv endring i dag sammenlignet med da jeg startet, jeg merker det både selv og statistikken indikerer det. Imidlertid skulle jeg ønske det var flere kvinner som var programmerere i bransjen.
Mehrnaz har lenge vært forpliktet til å få flere kvinner interessert i programmering. Hun har blant annet holdt workshops for Girls Codes og Tekla. Hun var medvirkende til å utvikle et samarbeid mellom Kodcentrum og Paradox Interactive for kreative skolematerialer innen digital, læring og programmering. Hun har vært foredragsholder på Women in Tech, Game Developers Conference og forelest for skoleklasser. I tillegg er hun prosjektmedlem i Female Leader Engineer og har også vært deltaker i Valkyrie Jam, et spillkonsert for 10 kvinner, 10 dager i Boden.
– Det er veldig forutinntatte forestillinger om at man må være på en bestemt måte for å være programmerer. Selv når jeg er ute på besøk hos skoleklasser, der elevene kanskje bare er 10-12 år, er det en idé om hva som er jentete og guttete. Jenter liker ikke spill, de liker ikke å kode, sier studentene.
– Hvis jeg da står der som kvinne foran en skoleklasse og viser at jeg både er programmerer og spillutvikler, så kan jeg kanskje få dem til å tenke litt.
Mehrnaz synes det er viktig å inspirere jenter fra en ung alder fordi det er viktig at hver person skal ha muligheten til å oppdage hva de synes er morsomt og hva de vil jobbe med i livet.
– Det er også veldig viktig å påvirke atmosfæren på arbeidsplassen. Det er behov for større mangfold for å skape et bedre arbeidsklima og bedre produktivitet. I EA jobber de mye med ‘inkludering’ for å skape mer inkludering og mangfold, allerede fra rekrutteringsprosessen.
Mehrnaz har også valgt å bli mentor for jenter og kvinner som er interessert i å ta steget inn i programmeringsyrket.
– Hvis jeg kan påvirke en person til å tørre å være seg selv, å tørre å prøve noe nytt, så er jeg fornøyd.
– Det gir meg så mye energi når jeg lykkes med det, og påvirker noen til å tørre å bytte bransje og så se at personen får sin første programmeringsjobb. Programmeringsyrket betyr en så stor mulighet for utvikling og variasjon for de som velger det!
Yrket som programmerer betyr en mulighet til å stadig utvikle seg, ifølge Mehrnaz. Programmeringsspråkene utvikler seg kontinuerlig, det samme gjør kompleksiteten i problemene som skal løses. Du setter dine egne grenser og kan alltid velge å levere mer enn det som forventes av deg.
– Spillbransjen er også spennende fordi den alltid er i forkant. Det er her du driver teknologien fremover, og så følger andre næringer etter senere. Du får muligheten til å jobbe med et bredt utvalg av teknikker, med alt fra fysikk, grafikk, AI og nettverksprogrammering til spilllogikk, og du når en veldig bred masse.
– Jeg har veldig lyst til å sette et spor i spillbransjen. Da jeg var på Game Developers Conference, var vi hundre mennesker på et av Round Table-arrangementene, hvorav bare to var kvinner. Ofte når man snakker programmering, er det mennene som blir sett. De som holder presentasjoner er ofte menn. Jeg vil vise at du kan være kvinne og kode og være supernerdy. Og at du faktisk kan lykkes med å gjøre en forskjell, avslutter Mehrnaz.
År 2018 tildeles Mehrnaz Amanat Bari Elisabeth Tegner Stipendet, en pris grunnlagt av Changemaker Educations for å fremme kvinnelige forbilder i teknologibransjen. Stipendet ble delt ut på Womengineers 10-årige galla i Stockholm foran et publikum på 200 personer som alle deler målet om å få flere kvinner inn i tekniske yrker.
One of the world's leading game schools, Futuregames, are proud to present Game Artist, Game Programmer and Game Designer programs in Nordreisa and online!
For having inspired and acted as a mentor for young women in the game industry for years, Karoline is now awarded the Elisabeth Tegner Scholarship 2021.
You can still study with us at Futuregames in Sweden this fall! The following educational programs are still accepting late applications in Boden and Skellefteå.